Akidah
Pengenalan
- Akidah dari segi bahasa bererti simpulan iman ataupun pegangan yang kuat atau satu keyakinan yang menjadi pegangan yang kuat
- Akidah dari sudut istilah ialah kepercayaan yang pasti dan keputusan yang muktamat tidak bercampur dengan syak atau keraguan pada seseorang yang berakidah sama ada akidah yang betul atau sebaliknya
- Akidah Islam ialah kepercayaan dan keyakinan terhadap Allah sebagai rabb dan ilah serta beriman dengan nama-namaNya dan segala sifat-sifatNya juga beriman dengan adanya malaikat, kitab-kitab, para Rasul, Hari Akhirat dan beriman dengan taqdir Allah sama ada baik atau buruk termasuk juga segala apa yang dating dari Allah. Seterusnya patuh dan taat pada segala ajaran dan petunjuknya. Oleh itu, akidah Islam ialah keimanan dan keyakinan terhadap Allah dan RasulNya serta apa yang dibawa oleh Rasul dan dilaksanakan dalam kehidupan
Pengertian Akidah
- Ilmu yang membicarakan perkara-perkara yang berkaitan keyakinan terhadap Allah swt dan sifat-sifat kesempurnaanNya.
- Setiap umat Islam wajib mengetahui, mempelajari dan mendalami ilmu akidah supaya tidak berlaku perkara-perkara yang membawa kepada penyelewengan akidah kepada Allah swt
- Akidah sebenar adalah akidah yang berdasarkan pada al-Quran dan As-Sunnah
Ilmu Akidah
Ilmu Tauhid
Ilmu yang
menerangkan tentang sifat Allah swt yang wajib diketahui dan dipercayai
Ilmu
Usuluddin
Suatu ilmu
yang kepercayaan dalam agama Islam, iaitu kepercayaan kepada Allah swt dan
pesuruhNya
Ilmu
Makrifat
Suatu ilmu
yang membahaskan perkara-perkara yang berhubung dengan cara-cara mengenal Allah
swt
Ilmu Kalam
Sesuatu ilmu
yang membahas tentang akidah dengan dalil-dalil aqliah (ilmiah) sebagai perisai
terhadap segala tentangan daripada pihak lawan
Ilmu Akidah
Suatu ilmu
yang membahas tentang perkara-perkara yang berhubung dengan keimanan kepada
Allah swt
Huraian Rukun Iman
Sebuah hadis
yang diriwayatkan oleh Muslim, dari Umar Ibni Al-Khattab r.a bahawa di dalam
pertemuan malaikat Jibril dengan Rasulullah saw di dalam sebuah majlis yang
dihadiri oleh ramai sahabat-sahabat Rasulullah saw maka Jibril telah
mengemukakan pertanyaan kepada Rasulullah saw yang bermaksud:-
“Jibril
telah berkata kepada Rasulullah, kamu terang kepadaku mengenai iman maka jawab
Rasulullah, iman itu ialah bahawa kami beriman kepada Allah, kepada malaikat,
kepada kitab-kitab, kepada rasul-rasul, kepada hari kemudian dan kamu beriman
bahawa habuan dan peruntukan bagi kamu sama ada baik atau buruk adalah semua
daripada Allah swt, maka Jibril pun berkata kamu telah berkata benar.”
Jadi, dari
ayat Al-Quran dan hadith dapatlah disimpulkan bahawa iman itu ialah 6 perkara
iaitu:
- Percaya kepada Allah
- Percaya kepada Malaikat
- Percaya kepada Kitab
- Percaya kepada Rasul
- Percaya kepada Hari Kiamat
- Percaya kepada Qada’ dan Qadar
Percaya Kepada Allah Swt
Erti beriman
dengan Allah Ta’ala itu ialah mengetahui, percaya dan beriktikad dengan
perkara-perkara yang wajib, perkara-perkara mustahil dan perkara yang harus
bagi Allah Ta’ala.
Beriman
dengan Allah juga bermaksud:
- Membenarkan dengan yakin akan adanya Allah
- Membenarkan dengan yakin akan keEsaan Allah, baik dalam perbuatanNya menjadikan alam dan makhluk seluruhnya mahupun dalam menerima ibadat setiap makhluk
- Membenarkan dengan yakin bahawa Allah bersifat dengan segala sifat kesempurnaan, suci dari segala kekurangan dan suci juga dari menyerupai segala yang baharu
“Wahai
sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu
dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu (menjadi orang-orang
yang ) bertaqwa –
(Surah Al-Baqarah:21)
Ertinya
bahawa Allah itu adalah pencipta setiap benda yang ada di ala ini termasuk bumi
langit dan planet-planet yang lain, yang dapat dilihat atau tidak, semuanya
adalah kepunyaan Allah swt
Percaya
kepada Allah ini adalah pokok kepada kepercayaan atau rukun-rukun iman yang
lain kerana dengan adanya Allah maka adanya yang lain-lain itu.
- Tauhid Rububiyah dan Uluhiyyah Allah swt
- Tauhid Rububiyah bermaksud hanya Allah sahaja sebagai Rabb (pencipta, pemilik, pemerintah, memberi rezeki dan seumpamanya). Tidak boleh dijadikan, dianggap atau dirasakan yang lain sebagai rabb atau bersama-sama Allah menjadi Rabb.
- Tauhid Uluhiyyah bermaksud orang Islam yang beriman dengan keimanan yang sebenar, dia hanya mengambil Allah sebagai Ilah. Dia tidak meletakkan Allah bersama-sama yang lain sebagai Ilah. Allah sahaja sebagai pujaan dan sembahannya. Maklud Ilah ialah sesuatu yang dipuja dan disembah.
- Mempelajari dan memahami ajaran Allah
- Maksud beriman kepada Allah juga sepatutnya kita mempelajari dan memahami segala yang datang daripada Allah melalui RasulNya sama ada dalam al-Quran atau al-Sunnah. Maksud beriman kepada Allah bukan sekadar percaya tentang kewujudan Allah tetapi termasuk juga segala apa yang datang daripada Allah swt
Yakin dan
Melaksanakan Petunjuk Allah swt
Antara maksud dan tuntutan iman kepada Allah ialah yakin terhadap apa yang datang daripada Allah. Yakin dengan kebenaran, kesempurnaan Islam sebagai satu Din yang shamil dan kamil serta terbaik
Antara maksud dan tuntutan iman kepada Allah ialah yakin terhadap apa yang datang daripada Allah. Yakin dengan kebenaran, kesempurnaan Islam sebagai satu Din yang shamil dan kamil serta terbaik
Percaya kepada Malaikat
Ertinya
ialah bahawa Allah telah menjadikan sejenis makhluk halus yang keadaan asalnya
tidak boleh dilihat, bukan lelaki dan bukan perempuan. Hidup mereka sentiasa
taat kepada perintah Allah tanpa sesekali menderhakainya. Malaikat dijadikan
oleh Allah daripada cahaya. Sabda Rasulullah saw (terjemahanya):
”Malaikat
itu dijadikan daripada cahaya, jin dijadikan daripada api yang tidak berasap
& dijadikan nabi Allah Adam sebagaimana yang diterangkan iaitu daripada
tanah”–(Hadith riwayat Muslim)
Nama dan
Tugas Malaikat
- Jibril – Menyampaikan wahyu dan perintah Allah kepada nabi-nabi & rasul-rasulNya untuk disampaikan kepada manusia
- Mikail – Mengawal cekerawala termasuk matahari, bulan, bintang-bintang, hujan & panas dan lain mengikut yang dikehendaki oleh Allah
- Izrail – Mencabut nyawa seluruh makhluk yang bernyawa apabila sudah sampai waktu yang dikehendaki oleh Allah
- Israfil – Meniup sengkekala apabila tiba masanya
- Raqib – Mencatit amalan baik yang dilakukan oleh manusia
- Atid – Mencatit amalan jahat yang dilakukan oleh manusia
- Mungkar – Menyoal manusia di dalam kubur
- Nakir – Menyoal manusia di dalam kubur
- Ridhwan – Mengawal syurga
- Malik – Mengawal neraka
Antara
tugas-tugas Malaikat seperti:
- Membawa wahyu kepada para Nabi dan Rasul
- Bertasbih dan patuh dan sujud pada Allah
- Memikut Arsy
- Berdoa untuk orang-orang beriman
Peranan
Malaikat di Akhirat seperti memberi salam pada ahli syurga, mengazab ahli
neraka dan seumpamanya
Hikmat
Beriman Kepada Malaikat
- Seseorang itu menyedari bahawa dia sentiasa diawasi oleh Malaikat maka dia akan sentiasa menjaga tingkah laku yang berkelakuan baik, menjaga tutur kaya yang walau dimana dia berada
- Seseorang akan segera insaf dan tidak mengulangi kesalahan dan kesilapan kerana menyedari setiap tutur kata dan gerak laku yang tidak terlepas daripada catitan Malaikat Raqib & Atid
- Seseorang muslim akan sentiasa melakukan apa yang disuruh Allah dan menghindar apa yang dilarang Allah supaya selamat di alam kubur kerana dia mengetahui apabila dia mati, dia akan ditanya dan diseksa oleh Malaikat di dalam kubur
Percaya Kepada Kitab
Orang-orang
Islam wajib percaya bahawa Allah swt telah menurunkan beberapa buah kitab
kepada rasul-rasulNya. Isi pengajaran kitab-kitab itu adalah mengandungi
ajaran-ajaran mengenai amal ibadat untuk akhirat dan juga petunjuk-petunjuk
untuk memperbaiki kehidupan manusia di dunia
Kitab-kitab
yang wajib diketahui ialah:
- Zabur : Nabi Daud (dalam bahasa Qibti)
- Taurat : Nabi Musa (dalam bahasa Ibrani)
- Injil : Nabi Isa (dalam bahasa Suryani)
- Al-Quran : Nabi Muhammad saw (dalam bahasa Arab)
Firman Allah
swt yang bermaksud:
”Pada
mulanya manusia itu adalah umat yang satu (menurut agama Allah yang satu tetapi
akhirnya mereka telah berselisih faham), maka Allah telah mengutuskan nabi-nabi
sebagai pemberi khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman dengan balasan
syurga), dan pemberi amaran (kepada yang engkar dengan balasan azab neraka),
dan Allah menurunkan bersama nabi-nabi itu kitab-kitab suci yang mempunyai
keterangan-keterangan benar untuk menjalankan hukuman di antara manusia mengenai
apa yang mereka pertikaikan”
(Surah
Al-Baqarah: 213)
Al-Quran
merupakan kitab terakhir sekali diturunkan oleh Allah & penutup kepada
segala kitab-kitab yang terdahulu
Percaya Kepada Rasul
Seseorang
Islam diwajibkan beriman bahawa Allah telah mengutuskan beberapa orang rasul
yang dipilihNya daripada jenis manusia yang cukup sempurna. Mereka membimbing
manusia kepada kehidupan yang membawa kebahagiaan di dunia dan akhirat
Sifat-sifat
yang wajib bagi Rasul:
- Siddiq – Benar pada segala percakapan, perkhabaran & perbuatan
- Amanah – Jujur dan tidak membuat kesalahan
- Tabligh – Menyampaikan semua perintah Allah kepada manusia
- Fathonah- Bijaksana
- Erti Rasul dari segi bahasa : Utusan yang menyampaikan sesuatu perutusan seseorang kepada orang lain
- Erti Rasul dari segi istilah: Lelaki utusan Allah yang menerima wahyu Allah untuk dirinya yang wajib disampaikan kepada umat manusia agar mereka dapat melalui jalan yang lurus dan diredhai Allah
- Dari segi keaslian : al-Quran tetap asli tidak ada perubahan dan tidak mampu dipinda oleh manusia manakala kitab-kitab lain berubah dan tidak asli
- Al-Quran sesuai untuk semua zaman dan tempat, manakala kitab-kitab lain untuk tempoh-tempoh tertentu sahaja
- Bahasa Al-Quran adalah bahasa arab yang hidup pemakainnya sepanjang masa, iaitu sentiasa digunakan oleh ramai dan banyak negara di seluruh dunia
Hikmah
Beriman Dengan Kitab-kitab
Menunjukkan
bahawa agama yang dating daripada Allah adalah satu sahaja iaitu Islam yang
terkandung di dalam kitab-kitab yang datAng daripada Allah mendahului. Para
Nabi semasa ke semasa sehinggalah kitab al-Quran
Umat manusia
di sepanjang zaman sebenarnya memerlukan agama yang satu iaitu Islam, yang
berteraskan akidah tauhid. Ini semua terkandung dalam semua kitab-kitab yang
datAng daripada Allah
Perbezaan
dari segi syariat perkara penting berkaitan pelaksanaan dalam agama boleh
berlaku. Yang ditegah secara tegas ialah perbezaan dari segi akidah atau
perkara-perkara usul. Ini terbukti dalam syariat-syariat kitab-kitab dari satu
nabi dengan nabi yang lain berbeza, tetapi akidah dan perkara pokok yang lain
semuanya sama
Semua para
Nabi adalah Islam. Tidak ada percanggahan antara al-Quran dan Taurat
sebagaimana juga tidak ada pertentangan dengan Injil dan kitab-kitab
lain.
Percaya Kepada Hari Akhirat
Beriman
kepada hari Akhirat merupakan masalah yang paling berat dari segala macam
akidah dan kepercayaan manusia. Sejak zaman sebelum Islam sampailah sekarang
manusia telah memperkatakan masalah ini. Para ahli fakir selalu menempatkan
persoalan ini sebagai inti penyelidikan, sebab beriman kepada hari akhirat akan
membawa manusia kepada keyakinan adanya satu kehidupan duniawi dan penciptaan
manusia. Demikianlah pentingnya masalah ini hingga turunnya ayat-ayat Allah
menerangkan kedudukan hari Akhirat.
Lima fasa pola
beriman kepada hari Akhirat:
- Tahap kehancuran makhluk yang ada di muka bumi. Terjadi gempa bumi, di mana gunung-gunung menjadi debu, air laut mendidih meluap-luap, bintang-bintang berguguran, langit bergulungan, sedang manusia mabuk dan pitam. Kemudian musnahlah segala makhluk sama ada yang bernyawa mahupun tidak, hanya Allah yang tetap kekal
- Hari kebangkitan di mana manusia akan dibangkitkan dari kubur dan dikumpulkan dipadang Mahsyar
- Diperlihatkan seluruh amal perbuatan di dunia dahulu. Tidak ada yang tersembunyi sama ada yang jahat mahupun yang baik, sekalipun sebesar zarah
- Hari menghisab di depan mahkamah keadilan Allah, dimana manusia akan memperolehi keputusan yang paling adil tanpa ada penganiayaan
- Hari keputusan di mana manusia akan menerima ganjaran yang setimpal dengan amalannya. Di sini saat yang dijanjikan akan dipenuhi sebagai tujuan penciptaan manusia. Mereka yang banyak amal kebajikan ditempatkan di syurga dan banyak amalan kejahatan akan ditempatkan di neraka
Kepentingan
Beriman dengan Hari Akhirat
- Memperbaharui kesedaran tentang hakikat adanya alam akhirat yang merupakan tempat manusia menerima balasan dan juga tempat yang kekal abadi untuk semua manusia
- Mempertingkatkan keimanan dengan merasai keagongan Allah Rabul-Alamin selaku pemerintah dan penguasa serta tuan punya Alam, pencipta dan pemilikan hari Akhirat dan segala isi kandungannya
- Melembutkan hati manusia dengan mengingati mati dan Hari Akhirat
- Mengalakkan orang Islam melakukan ma’ruf (kebaikan) dan meninggalkan kejahatan
Beriman Kepada Qada Dan Qadar'
Maksud
Takdir
- Takdir ataupun ketentuan Allah terhadap makhluknya khususnya manusia dapat dibahagikan kepada dua:
- Ketentuan tentang nature yang mengandungi sebab musabab
- Takdir atau ketentuan Allah terhadap makhlukNya, khususnya manusia
Sikap Orang
Islam Dalam Menerima Takdir Allah
- Menerima dan redha terhadap apa yang ditakdirkan oleh Allah, kerana Allah Maha Adir dan tidak mungkin melakukan kezaliman terhadap makhlukNya. Apa yang Allah tentukan kepada manusia di luar dari pilihan manusia adalah kebijaksanaan dan keadilan Allah. Ada sesuatu hikmah di sebalik ketentuan itu. Mungkin apa yang kita rasa baik adalah buruk bagi kita dan demikianlah sebaliknya. Allah Maha Mengetahui apa yang tidak kita ketahui
- Mestilah bersabar sekiranya Allah takdirkan sesuatu yang buruk yang berlaku ke atas diri kita. Mungkin di sebalik apa yang berlaku itu ada sesuatu yang baik yang Allah akan anugerahkan kepada kita
Peringkat-Peringkat Iman
- Iman Taqlid – Iman ikut-ikutan, hanya semata-mata mengikut pendapat orang lain
- Iman Ilmu – Beriman semata-mata kerana berilmu dan berdasarkan pada fikiran tidak terletak di hati
- Iman A’yan – Iman yang terletak di dalam hati. Iman ini dimiliki oleh orang-orang soleh
- Iman Hak – Iman sebenar yang terlepas dari nafsu syaitan. Iman ini dimiliki oleh golongan muqarabbin, iaitu orang yang hampir dengan Allah
- Iman Hakikat – Iman peringkat tertinggi yang boleh dicapai oleh manusia. Iman ini hidup semata-mata untuk Allah dan Rasul serta hari Akhirat seperti para sahabat nabi
Iman Bertambah Dan Iman Berkurang
Iman manusia
sentiasa bertambah dan berkurang mengikut amalan. Perkara-perkara yang perlu
dilakukan untuk meneguhkan iman:
- Melawan hawa nafsu
- Mengosongkan hati daripada sifat-sifat tercela
- Membiasakan diri dengan sifat-sifat terpuji
- Melahirkan keikhlasan berbakti & berkorban semata-mata kerana Allah
- Memperbanyakkan amalan-amalan sunat
- Bertafakur, iaitu memerhatikan tanda-tanda kebesaran dan kekuasan Allah
Kepentingan Mempelajari Ilmu Akidah
Antara
beberapa kepentingan mempelajari ilmu akidah termasuklah:
- Supaya terhindar daripad ajaran-ajaran sesat yang akan merosakan akidah seseorang terhadap Allah swt
- Meneguhkan keimanan dan keyakinan kepada sifat-sifat kesempurnaanNya
- Memantapkan akidah seseorang supaya tidak terikut dan terpengaruh dengan amalan-amalan yang boleh merosakan akidah
- Audit dan Timbangan Amalan. Antaranya perkara yang akan dialami oleh manusia di akhirat ialah hisab dan timbangan amalan
- Balasan Syurga dan Neraka. Berdasarkan nas-nas al-Quran menunjukkan bahawa orang yang mempunyai amalan baiknya banyak sehingga memberatkan timbangan amalan baik ia akan dimasukan ke dalam syurga, manakala mereka yang sebaliknya akan dimasukan ke dalam neraka
- Dapat mengeluarkan hujah-hujah yang boleh mematahkan hujah daripada pihak lawan yang cuba memesongkan akidah seseorang
Kepentingan
Akidah Dalam Kehidupan Manusia
- Akidah Sebagai Asas
- Akidah Sebagai Penentu atau Pendorong
Penyelewengan Dan Kerosakan Akidah
- Melalui Percakapan atau ucapan
- Melalui Perbuatan
- Melalui Iktikad dalam hati
Pembinaan Akidah
- Memahami konsep Islam yang sebenarnya dan memahami konsep akidah secara khusus
- Membersihkan hati dengan cara meninggalkan dosa dan melakukan perkara-perkara yang disuruh oleh Allah
- Sentiasa berjihad melawan nafsu dan syaitan untuk beriltizam dengan Islam
- Bersama-sama dengan orang-orang yang soleh atau sentiasa mencari suasana yang baik
- Sentiasa berdoa memohon pimpinan Allah
- Bertawakal kepada Allah
Kesimpulan
Secara
keseluruhannya, konsep akidah amat mudah dipelajari dan difahami secara umum
kepada sesiapa sahaja yang ingin mengamalkan akidah secara
istiqamah(berterusan). Secara tidak langsung, masyarakat yang mengamalkan
konsep akidah yang betul akan melahirkan sebuah negara yang tinggi ilmu, amal
dan akhlaknya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar